Beeldend schrijven
Ben jij ook zo gek op lezen? Dan zijn er vast boeken die voor altijd in je geheugen zijn gegrift. Iemand hoeft de titel maar te noemen, of jij ziet de hoofdpersoon weer levensecht voor je. Kun je in een zakelijke tekst eigenlijk ook tot de verbeelding spreken? Kun je zo schrijven dat de kern van je verhaal blijft hangen? Probeer beeldend te schrijven.
Van sommige boeken durf ik de verfilming niet eens te bekijken, zoals Das Parfüm van Patrick Süskind en de Stieg Larsson trilogie. De gruwelijke horrorbeelden die deze schrijvers in mijn hoofd hebben geplant, hoef ik niet ook nog eens op een beeldscherm te zien.
Best knap eigenlijk dat een schrijver zulke sterke beelden weet op te roepen. Zo’n boek vergeet je nooit meer. Het kan niet anders of de schrijver heeft heel beeldend geschreven.
Beeldend zakelijk schrijven?
Nu schrijf jij waarschijnlijk geen fictie, maar zakelijke teksten. Kun je dan wel iets met beeldend schrijven? En waarom zou je dat willen? Nou, als je wilt dat jouw tekst de lezers bijblijft, is beeldend schrijven een heel bruikbare techniek. Vooral als je mensen ergens van wilt overtuigen.
Stel, je wilt je publiek waarschuwen voor identiteitsfraude. Dan kun je droog de gevaren opsommen, maar dat zal weinig mensen raken. Beter is het om het verhaal op te tekenen van iemand die er zelf mee te maken kreeg. Je beschrijft dan bijvoorbeeld hoe Boudewijn Duijvesteijn opeens werd verdacht van een drugsdelict: er was in de stad een hennepplantage opgerold en het pand stond op zijn naam. Iemand was aan de haal gegaan met een kopie van zijn identiteitsbewijs, met alle nare gevolgen van dien voor zijn werk, zijn financiële situatie en zelfs zijn relatie.*
Hoe doe je dat?
Je merkt het al: door een situatie te schetsen waarin de lezers zich kunnen herkennen, neem je ze mee in je verhaal. Dit kun je ook bereiken door specifieke details te beschrijven van een persoon of een plek. Ten derde kun je de zintuigen aanspreken. Wil je een vakantiebestemming aanprijzen, beschrijf dan hoe je daar de zilte zeelucht inademt, voelt dat de zon je huid verwarmt en luistert naar het rollende geluid van de branding.
Kortom: zorg dat je lezers voor zich zien wat jij beschrijft. Als je met je tekst sterke beelden oproept, dan blijven die je lezers bij en heb jij je doel bereikt.
* Lees hier het hele verhaal van Boudewijn Duijvesteijn