Zet een goeie kop boven je tekst

Ziezo, weer een blogpost gepubliceerd. Je hebt er flink op zitten zwoegen om er een prettig leesbare tekst van te maken. Meestal krijg je positieve reacties van mensen die je blog hebben gelezen. Alleen jammer dat het er zo weinig zijn. Waar ligt dat nou aan?

Kijk eens naar de titel boven je meest recente stuk. Of naar de tweet die je de wereld instuurde om je nieuwe blogpost aan te kondigen. Zeg eens eerlijk, zou je zelf verder lezen als je deze kop tegenkwam tussen 100 andere?


Koppen snellen

Onderzoek wijst uit dat gemiddeld 8 op de 10 mensen de kop boven een tekst lezen (zie ook mijn blog scannend lezen). Slechts 2 op de 10 lezen de rest van de tekst. Dat is nogal een verschil! Waarom trekt de ene kop direct onze aandacht en slaan we de andere meteen over?


Een goeie kop:

(1) is duidelijk over het onderwerp van de tekst. Lezers willen meteen weten of de tekst wel of niet relevant voor ze is.

(2) is simpel en begrijpelijk. Gebruik dus geen afkortingen, jargon of dubbelzinnige woorden. Je lezers hebben het geduld niet om een cryptogram op te lossen.

(3) geeft de lezer een goede reden om verder te lezen. Maar beloof niet meer dan je kunt waarmaken.

(4) spreekt de zintuigen aan. Probeer niet de steak te verkopen, maar het gesis in de pan. Zo spreek je tot de verbeelding van je lezers.

(5) is kort: 6 woorden is ideaal. Een lange titel wordt in de Google zoekresultaten afgebroken bij 65 karakters (inclusief spaties), dus beschouw dat als het absolute maximum.

(6) bevat zorgvuldig gekozen woorden. Maak gebruik van bijvoorbeeld www.synoniemen.net om voor elk goed woord een nog beter alternatief te vinden.


Niet elke kop kan tegemoetkomen aan alle 6 aanwijzingen. Maar ze helpen je wel om van een saaie werktitel een goeie kop te maken. Stop er dus wat tijd en energie in. Je tekst verdient het immers om gelezen te worden?